Barion Pixel
Oldalunk cookie-kat használ, amelyek információkat szolgáltatnak számunkra az oldallátogatási szokásokról, de nem tárolnak személyes információkat. Adatkezelés.
Termékek Menü

Segítő Vásárlás – Ön ismeri ezt a védjegyet?

Szabó Zoltán József -
2013. 02. 03. 00:00:00
Segítő Vásárlás – Ön ismeri ezt a védjegyet?

A megváltozott munkaképességű és fogyatékos emberek csupán kevés hányada, kevesebb mint 20%-a dolgozik rész- vagy teljes munkaidős foglalkoztatottként. Magyarország az európai átlag alatt marad a foglalkoztatás és a megváltozott munkaképességű és fogyatékos embereket alkalmazni kívánó cégek ösztönzésében is. A Segítő Vásárlás és logóhasználat épp a fogyatékos emberek termékeit segíti piacra jutni.

tovább olvasom...

A megváltozott munkaképességű és fogyatékos emberek csupán kevés hányada, kevesebb mint 20%-a dolgozik rész- vagy teljes munkaidős foglalkoztatottként. Magyarország az európai átlag alatt marad a foglalkoztatás és a megváltozott munkaképességű és fogyatékos embereket alkalmazni kívánó cégek ösztönzésében is. Nálunk még nem szokás hátrányokkal küszködő munkavállalót alkalmazni, mert arra jobban oda kell figyelni, nagyobb felügyeletet igényelnek stb. – vélekedik a munkaadók többsége. Kevesen vannak, akik őszintén el is mondják és nyíltan felvállalják, sokszor sztereotípiára épülő véleményüket. Viszont más munkaadók örömmel és szívesen foglalkoztatnak megváltozott munkaképességű és fogyatékos embereket, mert a segítő szándékon túl értékteremtő munkát végez(het)nek, az általuk készített terméket vagy szolgáltatást el lehet adni, hiszen minőséget képviselnek. Ezek a termékek többnyire kézműves alkotások pl. szőnyegek, lábtörlők, kosarak, ruhák, kefék, seprűk, kerámia edények, gyertyák stb. Értékesítésük, a megfelelő piacra való kijutásuk viszonylag nehéz feladat, mert sokszor nehéz két ugyanolyat gyártani kézi erővel, vagy marketingre nem tud annyit fordítani a cég, vagy a gyártósoron készült termékek olcsóbbak és külföldön készülnek. Ha nincs piac, ha nem gazdaságos és megtérülő a megváltozott munkaképességű és fogyatékos emberek által készített termékek előállítása, akkor a létfenntartásukhoz szükséges források apadnak ki, amelyek aztán súlyos megélhetési nehézségekhez vezethetnek.

Éppen ezért gondolta úgy az akkori Nemzeti Erőforrás Minisztérium, hogy egy egyértelmű és médiakampánnyal is támogatott szöveget és logót vezet be 2010. december 3-tól a megváltozott munkaképességű és fogyatékos emberek által gyártott termékekre. A Segítő Vásárlás célja, hogy támogassa a fogyatékos és a megváltozott munkaképességűek foglakoztatását, segítse társadalmi beilleszkedésüket, és hozzájáruljon a társadalmi szolidaritás megerősítéséhez. Az első három évben maga az Emberi Erőforrások Minisztériuma szervezte a Millenárison a nagyszabású eseményt advent havában, amelyen egyre nagyobb érdeklődés mellett vettek részt a különböző cégek, szervezetek. Mindenki hozta-vitte a portékákat annak reményében, hogy szeretteinek örömöt szerezhet és ezzel együtt fogyatékos embereknek segíthet. A színes programokkal és médiajelenléttel teljes karácsony előtti kiállítás és vásár legalább azon a két-három napon középpontba állította a tényt: a fogyatékos emberek is képesek értéket teremteni, szép, esztétikus és versenyképes termékeket előállítani. 2011-ben a Fogyatékosügyi Kommunikációs Intézet is részt vett ezen az eseményen kiállítóként. Jó volt tapasztalni a folyamatosan változó és érdeklődő forgatagot, s látni a rácsodálkozást: jé, ezek ilyet is tudnak?! Cégünk és velünk együtt sok-sok cég és szervezet nem győzi hangsúlyozni, hogy a megváltozott munkaképességű és fogyatékos ember önmagában is értékes, a társadalom nélkülözhetetlen tagja, aki képességeivel és tudásával (sokszor a maga módján) hozzá tud és akar járulni a magyar gazdaság teljesítményéhez, a fenntarthatóság előmozdításához.

Az első három évben a Segítő Vásárlás csupán 2-3 napra korlátozódott, azonban a beígért logóhasználatot szinte lehetetlen volt megszerezni. Ahogy lenni szokott az ilyen pár napos rendezvényekkel: az emberek a médiumokban megjelent hírek után el is felejtették az egészet a következő évig. Nem tudjuk pontosan, minek és kinek köszönhető, de 2013-tól megváltozott a Segítő Vásárlás szó- és logóhasználat, kibővültek a feladatok, és a jó hírű, szakmailag a toppon lévő Salva Vita Alapítvány kezébe került a program koordinálása.

„A Salva Vita Alapítvány szervezésében 2013-ban is megrendezésre kerül a fogyatékossággal élők által gyártott termékek kiállítása és vására, a „Segítő Vásárlás”. Idén a programsorozat országos méretűvé bővül, a már hagyománnyá vált karácsonyi vásár mellett (Budapest, Millenáris) a vidéki nagyvárosokban is szeretnénk bemutatni és megismertetni a nagyközönséggel azokat a kézzel készített, kiváló minőségű magyar termékeket, melyeket megváltozott munkaképességű dolgozók gyártanak. A helyszínek: Debrecen, Balatonfüred, Miskolc, Pécs, Békéscsaba és Győr. A rendezvénysorozat hozzá kíván járulni ahhoz, hogy hazánkban tovább növekedjen a fogyatékkal élők társadalmi elfogadottsága és beágyazottsága.” – olvasható a Segítő Vásárlás megújult honlapján (www.segitovasarlas.hu).

A szöveg és logó ettől az évtől bejegyzett védjegy. Olyan minőségi magyar termékekre kívánja felhívni a figyelmet, amelyeket fogyatékos emberek készítenek. Az ilyen termékek megvásárlásával a vásárlók a fogyatékos és megváltozott munkaképességű embereket segítik, munkahelyeik megőrzését támogatják. A Segítő Vásárlás program a legalább 50%-ban megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató szervezeteket támogatja a Segítő Vásárlás logó használatával. Célja a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának elősegítése, az általuk készített termékek piacképesebbé tétele. A Segítő Vásárlás logó egyszerre tanúsítja, hogy magyar termékről van szó és a termék megvásárlása által egy hátrányos helyzetű csoportot támogat a vásárló.

A logót olyan munkaadó használhatja, aki legalább 50%-ban megváltozott munkaképességű embert alkalmaz (327/2012 Korm. Rend.), és a védjegyet kizárólag a megváltozott munkaképességű és fogyatékos emberek által készített termékek esetében alkalmazza. Kérelemmel a Salva Vita Alapítványhoz kell fordulni, illetve további információk is tőlük kaphatók.

Reméljük és bízunk benne, hogy a védjegy használatával előrébb mozdítható e hátrányos helyzetű csoport által készített termékek értékesítése. Úgy véljük, ez a cikk is hozzájárul ehhez a feladathoz, és ennek olvasását követően Ön is már jobban odafigyel erre a logóra, és ilyen terméket is fog vásárolni.

Bankok és minősítések