Barion Pixel
Oldalunk cookie-kat használ, amelyek információkat szolgáltatnak számunkra az oldallátogatási szokásokról, de nem tárolnak személyes információkat. Adatkezelés.
Termékek Menü

Önkéntes segítők az otthoni beteggondozásban

Szabó Zoltán József
Önkéntes segítők az otthoni beteggondozásban

Közeli családtag vagy valaki más, pl. egy önkéntes segítő gondozza a szerettünket? És ha egy ismerősre bíznánk a feladatot, vajon ő meg tudná oldani? Ez a cikk azoknak nyújt segítséget, akik kevésbé ismerik a betegünket, de tudna segíteni. Az induláshoz ezeket a szempontokat, tanácsokat, észrevételeket nekik és Önnek is mint közeli családtagnak ismernie és alkalmaznia kell.

tovább olvasom...

Önkéntes segítők az otthoni beteggondozásban - Értéksziget Webáruház

Az otthoni beteggondozás során - az esetek jelentős részében - a közelei családtagok egyike vagy egy önkéntes segítő (szomszéd, barát, ismerős, kolléga ismerőse stb.) vállalja fel a beteg szerettünk napi szintű gondozását, felügyeletét – többnyire ezt ápolásnak nevezi a köznyelv. Azonban az indittatástól függetlenül szükséges legalább egy alapszintű egészségügyi, ápolási, gondozási jártasság. Ezt a fajta tudást több intézmény is biztosítja tanfolyam keretében. Ezért érdemes minden, beteggondozással foglalkozó gondozónak a lehető legrészletesebben tájékozódnia a témában (pl. ezt a cél szolgálja ez a cikk is), mert a feladat abszolút nem egyszerű, amiről korábban már írtunk is.

Alapvető ismeretek

Induljunk ki abból, hogy a beteget nem a legközelebbi hozzátartozója gondozza, hanem egy önkéntes segítő feladata az otthoni beteggondozás. Alapvető ismeret, hogy tudjon pár lényeges egészségügyi jellemzőt a betegről. Ezen túl tudna kell, hogy ki a beteg háziorvosa és annak asszisztense (név, cím, telefonszám, rendelési idő), Erre azért van szükség, mert a gondozás során felmerülhetnek olyan kérdések, amikre csak a háziorvos tud válaszolni. Lényeges szempont: legyen jóban a háziorvossal és az asszisztensével: ők ugyanis sokat tudnak segíteni a megfelelő kapcsolatok felkutatásában, és számos kérvényt csak a háziorvoson keresztül lehet benyújtani. Másrészt, ha a beteg állapota romlik, úgyis beszélni kell az orvossal, akár még személyesen találkozni is vele. Ezen kívül tudni kell annak a közeli hozzátartozónak a nevét és elérhetőségét is, aki segíthet, dönthet, intézkedhet fontos ügyekben.

Az első találkozás a beteggel

Jóllehet minden beteglátogatásunk fontos, de az első különösen is az kell, hogy legyen. Ha Ön nem a legközelebbi hozzátartozó gondozó, akkor már az első betegtalálkozásnál mutatkozzon be a betegnek, a segítő családtagoknak, és mondja el, hogy Ön önkéntes (attól még honorálhatják a munkáját) segítő vagy épp szakképzett gondozó vagy ápoló. Állapodjanak meg abban, hogyan szólítják egymást. Mondja el pontosan a betegnek, hogy az Ön ápoló, gondozó tevékenysége milyen feladatok ellátására terjed ki. A kompetenciahatárok tisztázása sok későbbi félreértést megelőzhet, célszerű ezt írásban is rögzíteni a megbízóval. Beszéljék meg látogatásinak időbeosztását, gyakoriságát, várható időtartamát. Beszéljen a beteggel, hogy ő mit gondol a saját ápolásában való aktív közreműködéséről, és állapodjanak meg a beteg gyógyulásába való bevonása részleteiről. Az első pillanattól kezdve érzékeltesse magatartásával az ún. aktív tolerancia elvét: nem táplál előítéletet a beteg származása, körülményei, nézetei, világlátása, életvitele, kora, neme, vallása, politikai hovatartozása miatt. Legyen nyitott, elfogadó és őszinte. Ne színészkedjen. Kérje ki a beteg véleményét minden tervezett és megvalósított gondozási tevékenységről.

A gondolatait világosan és pontosan fogalmazza meg, amit természetesen a metakommunikációja (mimika, gesztusok, testmozdulatok) is támasszanak alá. A beteg embereknél a nonverbális kommunikáció jelentősen felértékelődik, kiemelt jelentőségű. Különösen fontos a félelem, a fájdalom, az agresszió, a szorongás, a harag, a szomorúság nonverbális üzeneteinek mielőbbi felismerése.

A beteggel való kapcsolatának és együttműködésének az alapja a kölcsönös bizalom. Viszonyuk sajátságos: segítő kapcsolatnak hívják. Próbáljon minél empatikusabb lenni, hiszen nagyon sokszor a beteg legbenső gondolataival, érzéseivel is találkozik. Soha ne legyen tolakodó, hiszen az Ön dolga a gondozási és ápolási feladatok elsődleges ellátása. Ha jó a beteg és a gondozó kapcsolata, majdnem mindig érdemben hagyatkozhat a beteg érzéseire, tapasztalataira és javaslataira. Ennek bibliai alapja is van, amit még a nem hívők is elfogadnak: "Amit szeretnétek, hogy az emberek tiveletek cselekedjenek, ti is ugyan azt cselekedjétek velük." (Mt 7,12)

Az információ megszerzésének a módja

A beteggel és/vagy a hozzátartozóval való kommunikáció során tartsa be a 6 kérdés szabályt, vagyis ezt: miért, mi, hogyan, kitől, mikor és hol. Figyeljen oda arra, hogy a kommunikációja világos, pontos, érthető és tapintatos legyen. Ha a tervezett gondozási folyamat végéhez közeledik, tehát már tudja, hogy mikor fog elmenni, előtte egy-két találkozással jelezze a betegnek, és készítse fel őt a segítő kapcsolat befejezésére. Adjon alkalmat arra, hogy a beteg bizalmasan elmondhassa Önnek a gondozással és/vagy az Önnel kapcsolatos véleményét. Az utolsó találkozásnál, az elbúcsúzás alkalmával említse meg a beteg és az Ön által végrehajtott sikeres, közös problémamegoldást. 

Amennyiben beteggondozást segítő eszközökre lenne szüksége, keresse fel webáruházunkat, sokat tudunk segíteni.

Tartalomhoz tartozó címkék: A gondoskodás lépcsőfokai
Bankok és minősítések